söndag, maj 01, 2011

Nu blommar det . . .

Jo , nu blommar det allt . . . nu hinner inte jag med.
Jag hinner inte fotografera allt som händer ute , och det jag hinner plåta
blir sittande i kameran för sen ska jag hinna redigera också . . .
ja , ja , vi får ta det som det kommer.

I dag har jag i alla fall tömt kameran på det jag samlat på mig ett par veckor nu .
Tänkte visa ett axplock av vad som händer i trädgården nu . . .


Julros

Julrosen har växt till sig och är helt underbar,
 det enda som inte är riktigt lika underbart är alla " barnen" ,
 den gröna mattan till vänster om julrosen är nya små julroser . . . den frösår sig nåt enormt.
Som tur är så är dom ganska lätta att dra upp när dom fått lite storlek , så dom åker så
snart jag hinner luka.


Det händer mer i denna rabatten . . .

Pärlhyacinter


Pärlhyacinterna står i full blom .
Dom är ju så vackra denna korta tid dom blommar .

Vad händer mer , då ?

Vår i rabatten.


Ja, här händer det saker.
Vårprimulan , jag tror den heter Wanda , blommar för fullt.
Lungörten har precis börjat slå ut.
Humlorna är som tokiga , dom flyger in och ut i blommorna så fort dom orkar . . .

En liten Fritelaria . . . står brdvid pärlhyacinten,
 minns faktiskt inte vad den heter på svenska just nu .
Den är så söt , hela klockan är rutmönstrad när man tittar på nära håll.


Våren har kommit till min yttertrappa.


Mitt problem . . .eller problem och problem , ett delikat problem i så fall ,
 är varje år vad jag ska plantera i krukorna.
Jag vill absolut förnya mig varje år , prova nya sorter och nya
 kombinationer som jag inte haft förut.
Det tycker jag är spännande , att prova nya sorter.


Ranunkel och primula .


Så ,  i år blev det ranunkler.
Jag har aldrig provat det innan ,
för jag har alltid fått för mig att dom är svårskötta.
Så sa någon , att utomhus är dom vädigt tacksamma och lättaskötta . 
Helt underbara , skulle jag nog beskriva dom .
Blommorna står en hel evighet och det kommer bara nya knoppar hela tiden . . .
Får dom bara vatten så kan dom nog stå hur länge som helst . . .



Dett var ett axplock ur min kamera . . .
Det har hänt lite tråkiga saker i trädgården också , men det återkommer jag till
en annan dag .
Nu är det tv - time .

Njut av våren och passa på att sola näsan . . .

- Ha en bra vecka -

1 kommentar:

  1. Vilka härliga foton! Inte är det så vackert i min trädgård, lite på trappen och sen på huvudet mot ogräset varje helg. Men det blir kanske, och sen får jag hoppas att jag också kan lägga ut några snygga bilder. Annars får jag väl blogga om nåt annat, för jag tycker verkligen det är skoj!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...