onsdag, maj 08, 2013

Nässlornas tid . . .

Nässelsoppa till lunch .
 
Årets första lunch på altanen -nässelsoppa .
 
Receptet jag använde mig av hittade jag i
 
VÅR KOKBOK
Trettonde omarbetade upplagan
Rabe'n & Sjögren Stockholm 1984
 
 
 
 
En väninna tipsade mig om att gödselvattna med nässelvatten
 ska vara rena dynamiten för växterna i trädgården .
Både till växter i kruka och i rabatt .
 
 
Så på söndagspromenaden tog jag med en kasse
 för säkerhets skull ,
tänkte att om nässlorna kommit upp
 så ska jag plocka några och prova .
 
 
 
Jaa , nässlor fanns det gott om , och jag älskar att plocka  . . . allt .
Så det blev en hel bärkasse .
De finaste toppskotten använde jag till nässelsoppan och resten
ska bli nässelvatten .
Jag har lagt nässlorna i en hink ,
 öst på vatten så det täcker nässlorna .
( Ända upp till kanten)
Satt på ett lock så det sluter tätt .
 
Nu ska det få stå och gotta till sig ett tag .
Sen ska man ösa en kaffekopp av nässelvattnet i vattenkannan
 och fylla på med vatten
så blir det supereffektivt gödselvatten
 till trädgårdsblommor och grönsaker . 
Ska bli spännande att testa .
 
Nu ska jag ut med kameran en stund innan solen går ner .
Det är mycket att fota nu .
 Sååå kul .
 
- Ha en skön Kristi Flygaredag -
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...