lördag, juni 25, 2011

Glad Midsommar . . . och håll i hatten !

Vad menar människan ?
Håll i hatten . . .


. . . jo här blåser det full storm , nästan.
Skulle fika ute idag , midsommardagen till ära . . .
men det gick inte så bra.

Fika på altanen.

Det blåste så att vasen välte och blommorna flög iväg .
Skönt att jag inte har nån sommarhatt . . . för då hade den varit ett minne blott nu .
Det var inte skönt att vara ute idag . . .
det fick bli fika inomhus.


Kladdkaka med rabarberglass.

Nåja . . . fikan smakade bra i alla fall.
Provade ett nytt recept på kladdkaka utan blockchoklad
- jag tycker det blir för hårt med cholad i -
Blev mycket god och krämig, tycker jag . . .
receptet kan jag dela med mig av vid senare tillfälle . . .
MEN ni måste prova rabarberglassen . . . SÅ GOOOD !
Lite syrlig , passar mycket bra till en söt kladdkaka.

Här kommer receptet på

Rabarberglass
400 g rabarber
1 msk vatten
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
ev. ett par droppar röd hushållsfärg
4 dl vispgrädde
6 äggulor

Gör så här:

Skala och skär rabarbern i centimetertjocka bitar .
Smält rabarber , vatten och hälften av sockret på medelvärme .
Sjud sakta i ~ 10 minuter , rör om då och då .
Rör ihop till en kompott och tillsätt vanilen och ev . hushållsfärg .
Låt svalna helt .
Vispa grädden fluffig .
Vispa äggulor och resten av sockret vitt och fluffigt i en bunke .
Vänd ner det mesta av rabarberkompotten i vispgrädden , men spara lite till senare .
Vänd även ner äggsmeten i gräddblandningen och blanda ihop till en luftig smet .
Häll smeten i en form , gärna med löstagbara kanter , och klicka ut resten av
rabarberkompotten .
Dra runt lite med en knivsudd eller en sticka för att skapa ett marmorerat mönster .
Frys in i minst 4 timmar .
Mums fillibabba !
Du hittar även receptet i senaste nummret av Handelsnytt .

Vad händer i trädgården nu då . . .
Mest regnar det , tycker jag .
Mina krukor står oftast intill husväggen för att undvika regn och blåst . . .
så fort jag sätter ut dom där dom ska stå så kommer det ännu mera regn .
Synd . . .hoppas det blir bättre snart .
Pionerna hann blomma i år ialla fall innan regnet kom .
Helt undetbara . . .


Jag kan inte se mig mätt på dom . . .
och doften sen , önskar att man kunde konservera dom på nåt sätt , att ta fram
när det är 20 minus och snö upp till dötrrhandtaget . . .

Favoritblomma.


 
Visst är det härligt nu . . .
 det är lika spännande att gå en sväng i trädgården varje morgon innan jobbet ,
 bara för att känna dofter och se vad som slagit ut under natten . 

Jag är jättespänd på min Yucca filamentosa . . .
för första gången har den 4 stänglar .

Fyra stänglar på väg upp.

Det blir maffigt när dom blommar .
Återkommer med bilder . . .

I rastgården sitter Lukas och Kokomo
 och glor nyfiket på vad matte har för sig i rabatten .

Här bara fortsätter det att blåsa . . .
så nu ska jag lägga mig på soffan och bara lata mig ,
det gäller att passa på . . .


-Ha en fortsatt Glad Midsommar -



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...