söndag, juli 17, 2011

Nedräkning . . .

Japp , nedräkningen har börjat .
Jag ska bara jobba 4 dagar till , sen är det SEMESTER .
På fredag kl . 17.00 då är jag helt lös o ledig i 4 veckor framöver . 
Vilken känsla! Jag längtar verkligen , det ska bli så skönt .
Vad står då på agendan denna sommar ?
Så lite som möjligt om jag får bestämma .
Jag har bullat upp med böcker , för här ska läsas !
Jag orkar inte läsa på kvällarna när jag jobbar , så det är ett av mina semesternöjen ,
att ligga i halvskuggan och sträckläsa bra böcker .
Trädgården måste också avnjutas , där händer mycket nu . . .


Anemon

Anemonerna jag satte i våras har precis börjat blomma .
Jag älskar anemoner , dom är helt underbara .
Det lär nog bli fler bilder på dom , misstänker jag .


Lavendel

Lavendeln är i sitt esse just nu ,
 underbara grågröna små kullar med dessa härligt doftande vippor .
Måste sätta fler sådana nästa år .

Lite små dagsutflykter ska väl också hinnas med . . .

En tur eller två till ljuva Österlen är ju ett måste .
Då är ju ett besök hos Mandelmanns trädgårdar i Rörum  en självklarhet ,
och ett besök på Karossgården i Gladsax måste också hinnas med ,
det är alltid lika spännande att gå runt och titta på alla antikviteter och försöka fynda . . .

Stjänpelargon

Denna stjärnpelargon fyndade jag på en lokal plantskola i våras .
Jag kan nästan inte se mig mätt på den , den är så vacker .

Ljuvt rosa stjärnpelargon.

Så vacker , synd bara att den får stå inmot väggen var och varannan dag
 för att få skydd mot allt regn .


Kokardblomster

Detta är ju en riktig favorit , kokardblomster , som också precis börjat blomma .
En riktig färgklick i rabatten .
Man blir glad av att titta på den och alla
 flygfän använder den gärna som landningsbana .
Den trivs i full sol och sätter mycket sidoskott , men dom är lätta att dra upp
 om man tycker att den sprider sig för mycket .

Skörda tomater ska jag också göra på semestern . . . hoppas jag i alla fall .

Gul busktomat

Tur jag köpte en stor murarhink att plantera tomaten i ,
för det var hiskeligt vad den växer .
Syns inte så tydligt på bilden ,
 men det sitter massor av små tomatbarn på alla kvistarna .
En annan anledning till att det är tur jag har en "kruka" av plast är att jag måste flytta
denna stackaren också i skydd för regn i tid och otid .
Hade inte orkat bära den i en tyngre kruka .

Som avslutning idag måste jag ju visa ett par bilder på min stolthet . . .

Yucca Filamentosa

Den är så pampig , med sina fyra stänglar i år .
Den når ca 170 cm över marken , helt fantastiskt .
Jag måste titta på den flera gånger om dagen , så vacker den är . . .
Förra året när den blommade med tre stänglar , kom folk och ringde på
och undrade vad det var för en pampig växt ,
 då blir man ju glad , att nån lägger märke till ens trädgård .


170 cm i strumplästen

Jag som i våras tänkte dela plantan ,
 eftersom den tar stor plats i rabatten.
Den får nog stå orörd nåt år till i alla fall . . .

Nu ska jag ut och bära in alla krukorna igen ,
 för nu säger dom på väderprognosen att det ska bli regn i natt - igen .

Rastgården

Lukas har hittat en bra plats att "skjula" på , alltså skydda sig mot eventuellt regn .
Han har lyckats trycka in sig ovanpå alla deras dynor
som jag förvarar i det lilla "huset" när dom inte används .
Det lilla "hus" är poppis bland katterna , alltid nån som vill ligga där och "skugga" sig
när solen gassar .
Lukas brukar riva ut alla dynorna om han vill ligga där
 och jag inte hunnit ta bort dynorna , men idag körde han alltså en annan taktik . . .
- den killen har alltid nåt på gång .


Det lär väl bli några inlägg från semestern här, framöver . . .
Kanske böjar semestern till och  med ett par timmar tidigare än vad som var tänkt ,
det är kanske konsert på gång . . . spännande.
Återkommer till det . . .
 
Till er som redan är mitt i ledigheten . . .
njut . . .
regn eller sol , det spelar ingen roll , det är skönt att bara vara . . .

- Ha en skön vecka -

1 kommentar:

  1. Vilken fin trädgård du har! Så mycket vackra blommor! Förstår att du trivs där. Och kissarna också. Du får nog bygga ett litet hus till andra kissen också, utan dynor, så kan de ligga och betrakta regnet sen, hihi...
    Ha en riktig skön avkopplande semester!
    heanku

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...