torsdag, juli 28, 2011

Pelargonfrossa . . .

Pelargon , pelargon , pelargon . . .

En av alla undebara " pellor "  i Pelargoniehuset


Vi har nog alla olika förhållande till pelargonen ,
en del kan inte tänka sig en annan sommarblomma ,
andra tycker den är dööötråkig .
Det sistnämnda har jag nog varit benägen att hålla med om
under några år , men jag har börjat ändra åsikt där . . .

I sommar har jag provat en stjärnpelargon och en rosenpelargon ,
och dom är sååå vackra båda två .
Att dom sen blir tråkiga och bruna på blommorna i år
kan dom ju inte hjälpa , det är ju det fördömda regnets fel .

Om jag nu tyckt att pelargoner varit tråkiga tidigare
 så fick jag en annan uppfattning i går .
En väninna ringde härom dagen
 och undrade om jag hade lust att åka på utflykt med henne .
Det lät spännande så jag tackade ja !

Det är jag glad att jag gjorde .
Först blev det ett besök på ett gardencenter i en närbelägen ort .
Jag hade inköpslistan i väskan . . . alltid redo !
Men som alltid så kom jag hem med helt andra växter än det som stod på lappen . . .
( Jag ska berätta om mina inköp en annan dag ,
kan inte fota idag för regnet står som spö i backen .)
Efter gardencentret åkte vi vidare några mil , åt middag på torget i lilla Vinslöv ,
och begav oss sen till
pelargonernas paradis . . .
Pelargonhuset på

klicka sen på samlarpelargoner i menyn .

Pelargonfrossa


Har ni sett nåt liknande . . .
Dom står på rad , olika ,olika , den ena vackrare än den andra ,
några konstiga , en del vackra att titta på , andra underbara att lukta på ,
eller att ta på rättare sagt , då känner man doften på händerna .
Här finns ca 700 olika sorters pelargoner !

En raritet.

Tur att namnet kom med på bilden på denna pelargonen ,
för jag hade aldrig kommit ihåg det  .
En mycket ovanlig sort som jag gärna skulle ha på fönsterbrädan i köket ,
dessvärre måste den tingas i förväg , så nästa år kanske . . .

Färgexplosion

Jaa, jag blev hänförd av dessa skönheter .
Det blir ju inte lättare att bestämma sig för vilken sort jag ska ha nästa år ,
nu när jag vet hur många sorter jag kan välja mellan .

Fikadax

Vi passade så klart på att njuta av en flädervåffla med grädde och flädersylt
och en kopp kaffe till det ,
 i det fina fiket som finns på gården.

Gå gärna in på deras hemsida för att läsa mer om deras pelargoner
och övriga aktiviteter , bl a fläderprodukter .
Där finns även aktuella öppettider .

Vi fortsatte vår utflykt i några timmar till ,
men fortsättningen på den kräver ett eget inlägg ,
så fortsättning följer . . .

- Ha en skön , regnig dag -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...