onsdag, juli 20, 2011

Semesterkänningar och stenjakt. . .

Idag har jag haft lite förkänning av semestern som väntar runt hörnet .
Det gav mersmak kan jag säga . . .
Började dagen med en liten tur i trädgården . . . det är härligt att gå en sväng på morgonen när daggen ligger i gräset , äta några smultron som mognat sen igår och bara andas morgonluft .

Sen blev det frukost och morgontidning på altanen i godan ro . 
Gott!
Åkte en sväng till veterinären på förmiddagen för att köpa foder till katterna .
På vägen hem passade jag på att stanna till vid en liten gårdsbutik som har
dom finaste jordgubbarna jag vet, alltid lika fina ,
 och toppade litrar, det är viktigt att det är toppade litrar, annars blir det minsann inte en liter .
 Jag vägrar köpa jordgubbar där gubbarna knappt når över kanten på asken.
  Då är det värt att åka en bit för detta röda guld
när man vet att dom både är toppade och plockade med omsorg.
Dom ställena växer inte på träd, ska jag säga . . .

Färska jordgubbar


Efter en härlig lunch med bland annat jordgubbar med mjölk ,
så . . .
gick jag på jakt !

Stora stenar

Jaa , ni ser rätt . Det är stenar .
Stenjakt !
Dessa var dock lite för stora . . .


Småsten

och dessa var i minsta laget .


Stengärsgård

Nu börjar det likna nåt . . .

Jaa , vaddå stenjakt ?
Jo , jag behöver lite sten till min trädgård , såklart .
Jag tänkte kanta med sten runt rabatterna ,
 för jag har tröttnat på tråkiga gräskanter .
Jag har funderat på marksten man kan köpa på byggvaruhus ,
men jag tycker det är fint med " natursten " .
Därav stenjakten . . . måste ju spana in omgivningarna ,
vill ju inte bära stenen längre än jag behöver .
Men , jag lovar, jag ska inte röra några gärsgårdar . . .
Jag hittade faktiskt några stenar idag , men det lär ju bli några vändor
 innan jag fått ihop till mina kanter för dom väger en del fast dom inte är så stora .

Sommarbete

Dom här fåren träffade jag på när jag gick på stenjakt ,
 men dom var totalt ointresserade av mig, så jag gick vidare . . .


Järnvägstunnel

På andra sidan järnvägstunneln trodde jag det fanns en massa sten , men icke !
Eller är det bara så att stenen inte syns längre för allt det gröna . . .



Kungsljus.

Ett kungsljus stod så rakt och stolt vid kanten av ängen .
Pampigt!

Efter stenjakten hann jag ligga på altanen och lyssna på en talbok
 en liten stund innan det mulnade på .
För nu är det dax igen - nu ska jag ut och flytta in mina krukor längs väggen för det ska bli regn - igen !
Längtar efter flera såna här halvlata dagar . . .
(soliga , ska dom förståss vara)
och nu är det bara två arbetsdagar kvar ,
sen är det semester . . .

- Ha sköna, lata dagar , om ni kan -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...