torsdag, augusti 09, 2012

Salute . . .

Drömmer om Italien . . .

bilden lånad på internet


Tänk att sitta i en citronlund ,
i halvskugga ,
nära havet ,
känna lätta dofter
av lavendel och citrusblom ,
fågelkvitter och surrande bin ,
läsa en bra bok .
Smutta på ett glas
hemgjord limoncello .
Mmmhmm . . .

Blundar jag . . .kan jag se det framför mig .

HELT GUDOMLIGT!

men desssvärre bara en dröm . . .

Hemgjord limoncello


Varför dessa drömmar om Italien , undrar kanske någon .
Jo , jag hittade ett recept
 på  limoncello - italiensk citronlikör .
Jag älskar citron .
Alltså måste jag testa detta .

Bara man tar av korken på flaskan så doftar det
italiensk citronlund .



Om någon har lust att prova så har ni receptet här .
Receptet är efter Per Morberg och finns på recept . nu .

Limoncello - citronlikör
12 st citroner
7,5 dl brännvin
6 dl vatten
2 dl socker

1 . Tvätta citronerna noga . Skala dem med en potatisskalare .
Se noga till att inte få med den vita beska hinnan .

2 . Lägg skalremsorna i en ren och rymlig glasburk .

3 . Pressa citronerna och häll citronsaften över remsorna i glasburken .

4 . Fyll på med brännvin och låt stå svalt i 5 dygn .

5 . Koka upp vatten och socker till en sockerlag och låt svalna helt .

6 . Häll sockerlagen i burken och blanda väl .

7 . Låt burken stå kallt och mörkt , gärna längre ,
 sila sen av skalen och häll på väl rengjorda flaskor .

Salute .



Drömma måste man göra ibland . . .

Livet blir
liksom
 lite härligare då .

Glöm inte att njuta . . .det är svensk sommar !


- Ciao  -




1 kommentar:

  1. Per Morbergs Limoncello är suveränt välkomponerad och den har lagomt sting.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...