fredag, augusti 17, 2012

Sensommarblom . . .



Lite vemodigt känns det allt . . .

Sista semesterveckan , och allt man skulle göra . . .

Rosenflockel

Men visst har det varit skönt . . .att ta dan som den kommer .
Det blev ju inte så tokigt ändå , semestervädret , solen har lyst nästan varje dag .
Alltså blev det många lata dagar på solsängen med näsan i en bok .
Däremot blev inte så många måsten avbockade på listan som det var tänkt ,
men vad gör det , dom försvinner ju inte precis .
Jag får priotera in dom när det blir skitväder istället , helt enkelt .


Gick en sväng i mina föräldrars trädgård häromdan .
Det doftar lite höst nu .





Sensommarträdgården sprakar av färg ,
 höstfärger ,
 precis som om den vill bjuda upp hösten till dans.

Det är väl en vacker tanke . . .



Ringblomma


Bina , humlorna och fjärilarna
 jobbar febrilt för att hinna besöka alla
vackra  , undersköna blommor .

Tiden börjar bli knapp . . .. . .




I en av rabatterna bredvid uteplatsen
ligger en sten med lite vattendropp ,
sådär så det bara rinner lite över stenen  .

Där har duvorna , som flyttat in i stora kastanjen , sitt eget spa .
Varje dag kommer dom och dricker och tvättar sig
och räds inte oss människor som sitter på altanen
och beundrar deras vackra färger som blänker och gnistrar i solglittret .



Strålrudbeckia.


Fast jag älskar våren och alla löften om värme och grönska den för med sig ,
så tycker jag om sensommaren otroligt mycket .

Vill hålla kvar den så länge det bara går . . .

därför känns det vemodigt att tänka ,
 att nästa vecka blir det liksom lite höst
 när man är tillbaka på jobbet igen .

Lite kluven - kan man nog säga . . .
att jag känner mig .

För visst ska det bli härligt att
krypa upp i soffan om kvällarna
mysa med levande ljus
tända i fönstren om kvällarna
pyssla och "hösta" inomhus . . .

Som sagt . . . lite kluven ,

 men än är inte sommaren slut .
Det blir säkert någon utflykt till , man vet aldrig .

Men nu ska jag ut i trädgården och njuta av
den underbara solen
 och läsa några sidor i en bra bok .

- Njut , och ta vara på tiden -


 Tjing . . .



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...