onsdag, juli 18, 2012

Det ska va gött å leva . . .

I helgen som gick åkte väninnan och jag på en av
sommarens roligaste helgsysselsättningar .
LOPPIS !
Då menar jag " riktig " loppis , utomhus , på en idrotsplatts eller
annan gräsplan ,
 och  som anordnas av en förening och som återkommer en gång om året .
Det kallar jag loppis !
Loppisbodar som ploppar upp överallt nu hoppar jag över . . .
samma skit som står där månad in och år ut - bara trist och dyrt!

 Färden gick till den gamla festplatsen Gnistan
på vägen ut till Hasslö .
Vi tyckte vi var ute i god tid som var framme en timme innan insläppet . . .
men Oojjj !

Bilar så långt ögat kan nå.


Massor av bilar och tusentals människor
som vill göra sommarens bästa fynd .

Vi passade på att äta lite medhavd lunch innan insläppet .
Klockan 13 00 prick öppnas grindarna och alla rusar in . . .
som yra höns , i alla fall kände jag mig sån , som en yr höna .
Väninnan försvann  i villervallan när alla ska in samtidigt ,
 och man åker liksom bara med i strömmen .

Kommersen kommer i gång och det går hett till på sina ställen
 när flera har tänkt fynda samma sak.



 

Det finns ALLT . . .
mellan himmel och jord .
Om man hittar nåt man är intresserad av gäller det att vara snabb
för det är ofta många om budet .
Men så roligt !
Det var trångt , varmt ,( faktiskt, fast det är svårt att tro på denna sommaren)
massor av sorl när alla pratar i mun på varandra , doften av grillad korv , 
och massor av prylar som skulle få nya hem .
En riktig loppis .
Efter nån timme hittade vi på varandra igen , väninnan och jag .
Vi hade båda fyndat  . . .väninnan en vacker takkrona i smide ,
 där elektriciteten ska bort och och levande ljus ska pryda den i framtiden .
Den kommer att bli jättevacker !

Mina fynd . . .

Loppisfynd .

Som vanligt kan jag inte låta bli att leta böcker , bokmal som jag är .
Två nya blev det denna gången ,
 en på engelska , det är roligt att läsa på engelska som omväxling .
Två rostfria fat - katterna ska få dem som nya underlägg .
 Nya matskålar ska dom få också , förståss , flott värre ska det bli .
 Tavlan - en liten kolteckning , tror jag .
Jag bara drogs till den  . . .den ville följa med mig hem på nåt sätt .
Jag gick förbi den flera gånger och den liksom " ropade " på mig ,
så , jaa den fick åka med hem .
 Den kommer att bli fin på min tavelvägg .

Efter ett par timmar började vi bli trötta i benen
 och kände oss ganska färdigfyndade .


Glasspaus i skuggan .


En glass sitter aldrig fel .
 Skönt att pausa en stund i skuggan .
Min väninna vaktar våra inköp medan jag tar en tur med kameran .
Sen åker vi hemåt . . .

Men vi måste fika också . . .
vi har ju kaffekorgen med .


Vad passar väl bättre en sommardag än en fika på bryggan !?


Vi åkte till Matvik hamn och dukade upp vår fikakorg på bryggan .
Där satt vi och filosoferade , drack medhavt kaffe
 och mumsade på hembakt .
Och njöt !



Trevligt sällskap.
En härlig sommardag .
Fina fynd .
God fika.
Underbar miljö .

Bättre kan man inte ha det !

Jag säger som Roy och Roger i Macken:

Det ska va gött å leva . . . annars kan de kvitta !

Nu närmar sig semestern . . .
det ska bli gött .


- Ha en fortsatt skön semester eller arbetsvecka , beroende var i livet ni är -




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...