onsdag, juli 04, 2012

Sommarmarknad . . .

Och nog blev det sommar . . .
precis lagom tills våran lilla fina stad har sin årliga festival .
Festivalen inleds alltid med sommarmarknaden mitt i centrum .
Jag och en av mina väninnor sen skoltiden har gjort det lite till en tradition att
ta ledigt marknadsdagens eftermiddag
och strosa runt mellan marknadsknallarnas allsköns prylar
och butikernas marknads - tillbud .

Kommersen är i full gång .



Det finns  några MÅSTEN när vi går på markanad ,
 och det första är . . .

Sillamackan .


Det är inte marknad utan en sillamacka med lök , persilja och gravlaxsås .


Min väninna mumsar , mmm så gott !


Sen måste man ju FIKA . . .

Kladdkaka med grädde .

Sitta på uteservering och äta en kaloribomb och dricka kaffe
är ju tvunget . . .
Man måste ju pausa mellan all shopping och allt prutande , och halva nöjet
 är ju att bara kunna slå sig ner och njuta , fika ,
titta på folk och prata med alla bekanta man träffar på , en sån här dag .

Knallar i långa rader . . .

Man ska ju fynda på marknad . . .
Vet inte om det var nåt fynd precis ,  men jag är så nöjd
med mina inköp .
Tre par sandaler !
 Japp tre par , det gäller att passa på när man hittar nåt man tycker om .
En stickad tröja med lite glitter och glamour 
 och så en maskara inte att förglömma .

Tiden går fort när man har roligt , heter det ju , och det är så sant som det är sagt.
Eftermiddagen har snart blivit tidig kväll och knallarna börjar packa ihop .
Men vi har ju ett måste kvar . . .

Kulglass i våffelstrut .

Glassen .
Klart vi måste ha glass också !
Det hör ju liksom till  . . .

När vi är näsan framme vid bilen på andra sidan centrum , kommer jag plötsligt på . . .
-Var är min tröja som jag köpte ?
Min glammotröja är borta !
Jag hade ju två påsar .
Nu har jag bara en !
Nääe . . .säg inte att jag glömde den på glassfiket . . .
Så jäkla typiskt!
Den är ju aldrig kvar där . . .
Full fart till bilen , det går fortare att köra tillbaka än att gå .
Tillbaka till fiket . . . ingen påse vid bordet där vi suttit .
Nää , det kunde jag väl tro .
Går in och frågar på fiket i alla fall .
Förklarar för servitrisen
 och undrar om nån lämnat in en påse med min nyinköpta tröja .
Denna underbara servitris ler och säger
-Kan det vara denna ? och räcker över min påse .
Tack snälla !
Jag blev så glad !
Om det var personalen på fiket som hittat påsen eller någon
annan som sett den och lämnat in den vet jag inte .
Jag konstaterar bara att det faktiskt fortfarande finns ärliga människor !


Vi var nöjda och glada ,
mätta och belåtna
när vi styrde kosan hemåt
efter en härlig eftermiddag
i våran lilla stad .

-Njut av solen -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...