söndag, december 09, 2012

Vintervita vidder . . .


AndraAdvent . . .
och vintern har verkligen gjort sitt intåg .
Med besked !
Jädrar , så kallt det är .
Katterna sitter helst i fönstret och tittar ,
hellre än att gå ut nu .
 
 
Fashion och Kokomo håller koll i var sitt fönster .
 
 
Varje dag är det samma procedur .
Man ska på med thermobyxor , underställ ,
 lager på lager ,
vantar , mössa ,vinterjacka och halsduk .
Sen ska man dra på stövlarna . . .
då är det tvärstopp !
Det går inte att böja sig ner och knäppa dragkedjan
 för alla kläder som är i vägen .
 
Phuuu , va jobbigt !
Man är ju helt slut innan man ens kommit ut .
 
 
Jag säger varje år att vinter och snö
tycker jag inte om .
 
Men visst är det mysigt när det är alldeles vitt ute ,
solen tittar fram och allt gnistrar och  det knarrar under fötterna när man går .
 
Så vackert när snön ligger kvar på träden .
 
Jag fick på hela munderingen igår och
plumsade runt en stund med kameran .
 
 
Lite blygt tittar solen fram .
 
 
 
 
Plötsligt fick jag sällskap !
 
Koltrasten kom och hälsade .
 
 
En koltrast slog sig ner på en stolpe precis bredvid mig .
Kanske ville han tacka för alla äpplen han och frun blir bjudna på
 hos mig varje vinter .
Eller ?
 
Nåja , han får så många äpplen han vill , det är han värd ,
som sjunger för mig hela sommaren lång .
 
 
Tjahaaa . . .
och plötsligt slutade kameran fungera !
Frostskadad ? ? ?
Naeä . . .batteriet dog .
Typiskt ! ! !
Men samtidigt var det nog tur ,
för vid det laget var det stor risk för
 frostskador på mina fingar trots vantar på .
 
 
 
Jooodå , jag tycker det är myyysigt med vinter snö ,
när jag är ledig och kan vara hemma .
Men jag haaatar snö när jag måste ut på vägarna
och halka omkring .
 
Nu ska vi mysa på soffan i en stor hög
och invänta snöstormen som är på väg .
 
Ha en fin Andra Advent
och en härlig vintrig vecka!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...