tisdag, juli 02, 2013

Nygräddat . . .

 
Lediga dagar ,
då bara måste man ju baka lite . . . eller ?
Jag måste det i alla fall .
 
Vad är härligare än doften av nybakat ? ? ?
 
Idag blev jag sugen på ett gott
 och lättgjort matbröd .
 
 
 
 
Mmm , ljummet bröd och smöret som smälter .
Finns det nåt godare ? 
 
 
Gott filmjölksbröd .
 
 
Lilla rara fröken Fuchia
 
 
 
 
 
Ja , det slank ner några skivor med halvsmält smör på ,
under tiden jag tog bilderna . Mums !
 
Receptet är enkelt .
 Jag hittade det i tidningen
 Hembakat nr 2  2013 .
 
Martins filmjölksbröd .
1 bröd .
 
Ett saftigt och lättbakat bröd .
Smeten ska vara kladdig när den hälls i formen .
 
10 dl filmjölk
5 dl vetemjöl , fullkorn ( jag tog vetemjöl special )
5 dl grahamsmjöl
2 dl rågkross (jag tog rågflingor )
2 dl solroskärnor
1 dl linfrö
1 dl vetekli
2 1/2 dl mörk sirap
1/4 dl bikarbonat
 
Gör så här :
 
Sätt ugnen på 180 grader .
Blanda samman alla ingredienser .
Häll smeten i en smord och bröad form, ca 2 liter .
Grädda brödet mitt i ugnen i 1 timme och 20 minuter .
Täck formen med folie efter halva tiden
om det behövs så att ytan inte bränns .
 
( Jag använde 2 st 1 liters formar
istället för en 2 liters form .)
 
I morron blir det nya äventyr .
 
- Ha en go´ vecka -
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...