tisdag, augusti 06, 2013

Underbart är kort . . .

 
Visst är det sant ?!!
Det som är underbart och skönt är kort .
När det gäller semestern så känns det så ,
jag vill alltid att den ska vara längre .
För det är ju så underbart och skönt att vara ledig .
 
 
I trädgården stämmer det också på vissa individer .
Som pionvallmon tex .
Knoppen brister på kvällen ,
nästa morgon är blomman fulländad ,
och på kvällen står bara frökapseln kvar .
 
Pionvallmo
 
Jag frösådde ( Bröderna Nelson frö ) pionerna i pallkrage i våras 
 och planterade ut dem när frostrisken var över .
Några plantor blev dock kvar i kragen och dom blev ju helt enorma .
Blommor stora som volleybollar . . .
 
Black Peony
 
De flesta plantorna satte jag ut i min nya perennarabatt ,
Där samsas dom med dillen
och en del nya perenner som jag återkommer till vid senare tillfälle . 
 
 
 
Tanken är att dom ska självså sig här och liksom " gifta sig "
med perennerna nästa år .
 
 
Dillkronor
 
Det är nåt speciellt med dillkronor , tycker jag .
Så vackert , och det doftar underbart i hela trädgården
 där dom står och sträcker sina paraplyer mot skyn .
 

Det är inte bara jag som gillar dillkronor .
Varenda flygfä i hela grannskapet kalasar på dillkronorna .
Det är fascinerande att se . . .
 och det surrar , som det surrar .
Helt fantastiskt  att betrakta detta trädgårdsliv .
 
 
Vilket underbart väder vi har nu .
Sol och bad var dag för er som är lediga .
 
Jag måste ju då jobba nu , suck .
 
Men morgnarna  kvällarna är ju magiska ,
ljummet  och skönt .
Då blir det både frukost och middag ute .
Sen är det solstolen i halvskuggan som gäller ,
 med en bra bok ,
eller bara njuta av blomsterlivet och allt surrande
runt omkring , till solen går ner .
 
Som sagt ,
underbart är kort .
Det märks redan på kvällarna att det mörknar allt tidigare .
 
Katterna nästan bor i rastgården nu ,
och jag är i trädgården så fort tillfälle ges ,
så här njuter vi varenda ledig minut .
 
 
- Önskar er mycket sol och surr i trädgården -
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...