måndag, januari 17, 2011

På jakt efter vårtecken...

Idag har jag frächat upp köksfönstret lite.
Jag fick vårkänslor när det blev milt ute och kände att NU ska det vårpiffas.
 Gardinerna får hänga ett tag till men jag var så less på min gamla fönsterlampa
 så en dag förra veckan så åkte jag på shoppingrunda.
 Jag åkte till en stor lampaffär här i trakten och tänka sig, där mitt bland alla dessa 100-tals lampor stod min kökslampa.
Jag som letat så länge och inte hittat nån jag gillat.
Så står den bara där mitt framför mig och jag visste direkt att
 DEN ska jag HA.
Den känslan gillar jag!

Min nya lampa.

Nu när julen är över och utkastad så vill man ju att det ska bli vår medetsamma.
Jag känner så nu i alla fall. Så jag har varit på jakt efter våren idag.
 Där man kan komma fram,.. för ute på vägen ligger det 15 cm tjock is och det är glashalt. Samtidigt är det 4 plusgader ute och snön smälter ganska snabbt så nu har det bildats en stor insjö på min infart.
 Gummistövlar fram!
 Så nu blir det till att halka fram i gummistövlar ett tag för vattnet når upp till anklarna.
I morron ska jag ut med min nyinköpta (i höstas) trädgårdsgrep och försöka spetta fram vägbrunnen nere i korsningen så smältvattnet kan leta sig dit.
 Inte trodde jag att jag skulle få användning för grepen mitt i vintern, ha, ha...men vad gör man inte för att hjälpa våren på traven.

Hortensian ser bar och frusen ut, men snart så...



Mitt härliga vindspel har hängt ute hela vintern, glömde ta in det i höstas.
Nu får det spela sprittande vårmelodier i den kalla ostanvinden.



Bredvid planket på framsidan har julrosen börjat titta fram ur snön.
Titta så stora knoppar som börjar komma upp ur jorden.
Det är blomknopparna!!!
Det dröjer inte länge nu...
Jag återkommer med foto på den allt eftersom den närmar sig blommning.
Jag vet inte hur det är med er, men jag känner mig piggare redan.
Är det inte lite vår?
Fåglarna kvittrar och luften känns helt klart annorlunda idag, tycker jag.
Våren är alldeles säkert på gång i alla fall.

Nu ska jag bänka mig i tv-soffan för snart börjar
Rum för en stjärna, med Simon och Tomas.
Jag har saknat dem i rutan, så nu ska jag njuta med en kopp te och ett härligt inredningsprogram.

- Ha en skön kväll -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...