onsdag, januari 26, 2011

Jag har planer...

Efter några dagar med töväder så är det då dax för minusgrader igen.
När persiennen åkte upp imorse var det nån centimeter nysnö och 5 minusgrader ute - igen.
Så trist. Jag är så less på vinter och kallt.
Jag vill ha sool.

Lite sol på burk hade varit fint nu.
Åh, vad jag längtar efter att sätta mig i en solstol någonstans på läsidan och girigt njuta av dom första 
solstrålarna... mmm... när jag blundar kan jag nästan känna värmen... 
Det känns lite som varannandags-väder nu med plus och minus om vart annat.

Jag satte ett litet fikonträd i en av rabatterna i somras och jag tänkte klätt in det i lite väv i höstas för att skydda det mot kylan,
 men det blev inte av och snön kom tidigt, sen har det varit svårt att ta sig dit ut.
Nu har snön smält undan så pass att det går någorlunda att ta sig fram, så idag fick mitt fikonträd äntligen
sin "vinterjacka".
 Den lär få sitta kvar ett tag, tror jag.

Fikonträdet i sin "vinterjacka" - hoppas den värmer.
I förgrunden syns min Palmlilja -  Yucca Filamentosa- den verkar klara vintern bra, hittills i alla fall.


När jag kom in var jag helt förfrusen om fingrarna,  -5 känns  som -15 utan vantar.
Dax för en kopp värmande te och lite drömmar inför kommande trädgårdssäsong.

Jag började förändra min trädgård förra säsongen, minska ner den tråkiga gräsmattan och gräva mer rabatter att plantera i. Det tar sin tid och med min rygg så får jag ta det lite pö om pö.
Men det ska ju inte bli klart på en gång, drömmarna är ju halva glädjen.
Lite nya växter får jag plats med kommande säsong, så jag kunde inte låta bli att göra en

VILL HA- lista:


1. Anemoner - ett måste, det är min favoritblomma.

Blå Anemon
(bilden funnen på internet)



2. Röd Stjärnflocka - Astrantia "Star of Beauty"- har jag letat efter länge,
 hoppas på bättre tur detta året.

(bilden lånad från perenner.se)
Röd Stjärnflocka


3. Vitt Löjtnanshjärta - Dicentra Spectabilis "Alba"

Vitt Löjtnanshjärta
(bilden lånad från perenner.se)

Det blir kanske ett rosa löjtnanshjärta också, dom är ju så fina.
Jag hade ett för några år sen, men det blev för trångt i rabatten så det trevs inte.
Kanske går det bättre den här gången.


Den "vanliga" Rudbeckia "Magnus" har jag och den blommar så underbart varje år
 med sina stora hattar,  humlor och fjärilar uppvaktar den hela tiden.
Det gillar jag, när det surrar och är fullt med flygfä som uppvaktar blommorna.
Därför önskar jag mig nån mer sort av Rudbeckiorna. 

4. Rudbeckia - Echinacea purpurea, helst nån orange sort.
Orange Rudbeckia - Eucinacea purpurea "Tiki Torch"
(bilden lånad från perenner.se)
Såå vacker!

Eller varför inte...

Orange Rudbeckia - Echinaecea purpurea "Hot Summer"
(bilden lånad från perenner.se)

Det får kanske bli en av varje där också... Vill Ha!


5. Gräs- av nåt slag. Vet inte riktigt vilken sort jag vill ha än,
 för jag är inte riktigt klar över var det ska stå.
 Det får kanske vänta till hösten. 

6. Lite fröer måste jag ha.
Tex. Sommarmalva - den är jag svag för.
Vallmo - måste hitta nån av dessa nya flotta sorter
 som är dubbla  med fantastiska färger i purpur, rosa,vitt.

7. Plymastilbe - Astilbe chinensis v. taquetii "Purpurlanze"
Jag hittade ingen bra bild på just den,
 men den är lite ljusare och klarare i färgen än den på bilden.

Astilbe chinensis "Vision in Red"
(bilden är lånad från perenner.se)


Plus en massa annat vill jag ha.
Kanske hittar jag nåt av det jag har på min önskelista eller så blir det nåt helt annat, hehe.
De flesta gånger jag åker till plantskolan så  är det inte mycket som stämmer överens med kom-ihåg lappen när jag är på väg hem.
 Jag får alltid en massa ideer i huvet när jag går där och botaniserar...
 Dyrt blir det men kul är det! 
Jag hinner nog drömma och planera en tag till...
plantskolorna öppnar inte än på ett tag.


- Ha en bra kväll -

1 kommentar:

  1. Hej. Vad kul att du har hittat min blogg för då hittar ju jag till dej. Du skriver en massa grejer som jag oxå gillar, typ vilka växter man vill ha o längtar till (trädgård!!!!!) och katter. Ja, vilken rackarns massa katter du har! Fast jag har oxå många katter o jag älskar dom allihop.
    Hoppas vi ses igen. /Knatten

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...