söndag, februari 20, 2011

Grattis till mig...

I dag är det Min dag .
min födelsedag alltså . . .
Grattis till MIG !
fast jag har slutat fira födelsedag för flera år sedan .
Men lite kaffe och en god kaka kan man ju bjuda på ändå...

Kladdkaka med grädde och hallon - mums .

Det är ju alltid nån som kommer ihåg att man fyller , fast man själv försöker glömma det - så nått gott
 till eftermiddagskaffet måste det ju finnas .
Jodå , det kom några som var fikasugna , i år också ,så det mesta av kakan gick åt .

Dessa underbara ,stora hallon köpte jag på torget i höstas och frös in .
Jag kunde inte motstå dem . Kunde ju komma väl till pass vid nåt tillfälle , som idag till exempel .

Hembakt kladdkaka och "hemmaodlade" hallon , köpta på torget i höstas . 

Här är receptet om nån blir sugen att prova . . .

Kladdkaka

175 g smör el . margarin
175 g ljus el . mörk blockchocklad
2 msk kakao
2 dl strösocker
3 äggulor
100 g hasselnötter
1 dl vetemjöl
3 äggvitor
florsocker

Gör så här:
Smält matfettet på svag värme och tag kastrullen frånplattan .
 Bryt blockchokladen i bitar och låt den smälta i det varma matfettet .
Tillsätt sockret blandat med kakaon när fettet svalnat något . Rör kraftigt .
 Tillsätt äggulorna , en i taget och rör kraftigt mellan varje .
 Blanda nötterna , som finhackats eller malts , med mjölet och rör ner det i smeten .
Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd försiktigt ner dem i smeten .
Häll smeten i en smord och bröad form .
Grädda kakan i ugn på 200 grader i ca 35 min .
Sikta florsocker över kakan och servera med vispad grädde och bär efter årstid.
Gott till kaffet !

Lycka till . . .

- Ha en fin söndagkväll -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...